HUISHOUDELIJK REGLEMENT DUIKVERENGING MOBY DICK (vastgesteld op 5 april 2019)

Overal waar in dit reglement voor de mannelijke vorm gekozen is, kan uiteraard ook de vrouwelijke vorm gelezen worden.

Artikel 1
Het bestuur

1. Het bestuur bestaat uit een voorzitter, secretaris en een penningmeester en algemene bestuursleden.
2. Het dagelijks bestuur wordt gevormd door de voorzitter, de secretaris en de penningmeester.
3. Algemene bestuursleden kunnen taken worden toegewezen zoals, maar niet gelimiteerd tot, het beheer van materieel, cursusplanning, huisvesting of toezicht. De taken worden onderling in het bestuur verdeeld.
4. Het bestuur zorgt voor de handhaving van de statuten en het huishoudelijk reglement en de AVG en vertrouwenspersonen.
5. Bestuursleden zijn voorzitter van de diverse commissies met uitzondering van de kascommissie.
6. Het bestuur komt tenminste 8 keer per jaar bijeen voor een bestuursvergadering.
7. Afmelden voor bijeenkomsten, wanneer men verhinderd is, is noodzakelijk.
8. Overige bijeenkomsten worden uitgeroepen door het bestuur, al naar gelang het bestuur dit nodig acht.
9. Bestuursleden worden benoemd voor een periode van maximaal drie jaar, de bestuursleden treden af volgens een door het bestuur op te maken rooster. Een volgens het rooster aftredend bestuurslid is onmiddellijk herbenoembaar.
10. Bij een definitief aftreden zal het bestuur een nieuwe kandidaat voordragen. De leden kunnen dan tot 24 uur voor de jaarlijkse Algemene Ledenvergadering of voor dit doel een tussentijdse ledenvergadering een tegenkandidaat aandragen. Deze voordracht van de tegenkandidaat moet gesteund zijn door minimaal 10 leden.
11. Het rooster van het aftreden wordt in de algemene ledenvergadering gepubliceerd en opgenomen in de notulen.

Artikel 2
De voorzitter


1. De voorzitter zit alle bijeenkomsten voor en leidt de bijeenkomsten.
2. De voorzitter wordt bij zijn werkzaamheden gesteund door de secretaris, die de bijeenkomsten voorzit bij afwezigheid van de voorzitter.
3. De voorzitter bepaalt de volgorde van het woord geven.
4. De voorzitter plant de vergaderingen.
5. De voorzitter stelt samen met de secretaris de agenda vast.
6. De voorzitter heeft bij gelijke stemmen de doorslaggevende stem.
7. De voorzitter heeft het recht discussies te sluiten, tenzij meer dan twee/derde van de stemgerechtigde leden zich hiertegen verzet.
8. De voorzitter is verantwoordelijk voor het verloop binnen het bestuur.
9. De voorzitter vertegenwoordigt de vereniging bij officiële gebeurtenissen, is woordvoerder en onderhoudt samen met de secretaris alle externe contacten.
10. De voorzitter is eerste gemachtigde bij de bank.

Artikel 3
De secretaris

1. De secretaris is tevens vicevoorzitter en zit de bijeenkomsten voor bij afwezigheid van de voorzitter.
2. De secretaris notuleert bij de vergaderingen en doet hier schriftelijk verslag van.
3. De secretaris stuurt de bestuursleden de notulen van de bestuursvergadering voor de eerstvolgende bijeenkomst toe per e-mail.
4. De secretaris heeft de notulen van de algemene vergadering een half uur voor aanvang van de vergadering ter inzage klaar liggen voor alle leden.
5. De secretaris verzorgt alle correspondentie.
6. De secretaris archiveert alle binnenkomende en uitgaande correspondentie.
7. De secretaris houdt de presentielijst van alle vergaderingen bij.
8. De secretaris vervangt de voorzitter volledig bij afwezigheid.
9. De secretaris verzorgt de ledenadministratie.

Artikel 4
De penningmeester

1. De penningmeester is verantwoordelijk voor de geldstroom binnen de vereniging.
2. De penningmeester houdt de financiële administratie bij en doet daarvan verslag aan het bestuur en aan de algemene vergadering.
3. De penningmeester maakt een financieel verslag dat aan het begin van ieder verenigingsjaar en na afloop van zijn periode zal worden gepresenteerd aan de algemene vergadering.
4. De penningmeester doet minstens 2 keer per jaar een financieel verslag toekomen aan het bestuur.
5. De penningmeester laat aan het eind van het verenigingsjaar zijn boekhouding controleren door de kascommissie, die is aangewezen door de algemene vergadering.
6. De penningmeester zorgt voor een duidelijke en juiste boekhouding.
7. De penningmeester is tweede gemachtigde bij de bank.
8. De penningmeester regelt de betalingen met crediteuren en debiteuren, na goedkeuring van het bestuur. Investeringen boven de € 5000,-- behoeven goedkeuring van de algemene vergadering.

Artikel 5
De commissies

1. De commissies bestaan uit leden van de vereniging onder voorzitterschap van een bestuurslid.
2. Leden kunnen zichzelf voor een bepaalde commissie aanmelden, installatie geschiedt door het bestuur.
3. De commissieleden doen hun taak naar beste vermogen.
4. Er worden zoveel commissies in het leven geroepen als het bestuur en de algemene vergadering wenselijk achten.
5. De commissies regelen alle uitgaven in overleg met het dagelijks bestuur.

Artikel 6
De kascommissie

1. De kascommissie bestaat uit twee onafhankelijke leden die zijn benoemd door de algemene ledenvergadering.
2. De leden van de kascommissie worden gekozen voor een periode van twee jaar. Ieder jaar verlaat één lid de kascommissie en komt er nieuw lid voor in de plaats.
3. De kascommissie controleert gezamenlijk de boekhouding en doet hier verslag van in de algemene ledenvergadering in het voorjaar.
4. Bij goedkeuring van de boekhouding van het afgelopen boekjaar verleent de kascommissie decharge aan de penningmeester en het bestuur.

Artikel 7
De leden

1. Er zijn leden en jeugdleden te onderscheiden.
2. Voor jeugdleden geldt een leeftijd tot 16 jaar. De peildatum hiervoor is 1 januari.
3. Ereleden zijn zij die, op grond van bijzondere verdiensten voor de vereniging, door de algemene ledenvergadering als erelid zijn benoemd.
4. Ieder lid moet de naam van de vereniging te allen tijde hoog houden.
5. Ieder lid is gerechtigd alle algemene ledenvergaderingen bij te wonen.
6. Ieder lid is gerechtigd aan alle georganiseerde activiteiten deel te nemen, gebruik te maken van het door de verenging beschikbaar gestelde zwembad en kosteloos zijn eigen flessen te vullen bij het vulstation van de vereniging.
7. Ieder lid is zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van zijn adreswijziging aan de secretaris.
8. Ieder lid moet op de hoogte zijn van de reglementen.
9. Ieder lid moet aan de financiële verplichting voldoen.
10. Ieder lid dient zich naar de algemeen geldende normen en waarden te gedragen.

Artikel 8
Nieuwe leden

1. Nieuwe leden kunnen zich aanmelden via het bestuur of de website.
2. Als leden komen in aanmerking: iedereen die de duiksport een warm hart toedraagt.
3. Het derde lid en evt. volgende leden uit een gezin (wonende op een zelfde adres) heeft recht op 25% korting op het geldende contributie bedrag, mits geen andere kortingen zijn gegeven.
4. Voor leden die aantoonbaar maximaal 6 maanden eerder hun eerste brevet elders hebben gehaald bestaat een introductielidmaatschap welke in het eerste jaar recht geeft op € 25,00 korting op de geldende contributie.
5. Wanneer een nieuw lid zich aanmeldt dient deze 1 (kleuren) pasfoto in te leveren bij het secretariaat. Deze wordt gebruikt voor bijschrijving in het ledenbestand.
6. Opzeggen van het lidmaatschap door een lid, dient maximaal vier weken voor het einde van een verenigingsjaar schriftelijk aan de secretaris te geschieden.

Artikel 9
Contributie

1. Een verenigingsjaar loopt gelijk aan een kalenderjaar.
2. De contributie wordt vastgesteld in de Algemene Ledenvergadering. Wijzigingen in de contributie kunnen alleen via de algemene ledenvergadering tot stand komen.
3. De contributie wordt aan het begin van het verenigingsjaar geïnd.
4. De contributie dient binnen 14 dagen na factuurdatum overgemaakt te worden.
5. Bij het niet tijdig betalen van de contributie ondanks twee betalingsherinneringen, kan na schorsing artikel 7 lid 1 onder C van de statuten in werking treden, namelijk ontzetting uit het lidmaatschap.

Artikel 10
Algemene ledenvergaderingen

1. Een keer per jaar vindt er een algemene ledenvergadering plaats in het voorjaar.
2. Alle leden, met uitzondering van geschorste leden, hebben toegang tot de algemene ledenvergadering.
3. Afmeldingen voor de bijeenkomsten worden uitgeroepen door het bestuur, al naar het gelang het bestuur dit nodig acht.
4. Verdere bijeenkomsten worden uitgeroepen door het bestuur, al naar gelang het bestuur dit nodig acht.
5. Bij afwezigheid van de voorzitter wordt de algemene ledenvergadering voorgezeten door de vicevoorzitter.

Artikel 11
Clubhuis

1. Het clubhuis is toegankelijk voor leden tijdens de door het bestuur bepaalde openingstijden.
2. Leden kunnen op aanvraag bij het bestuur gebruik maken van de door de vereniging ter beschikking gestelde faciliteiten.

Artikel 12
Zwembad

1. Alle leden en partner en kinderen van deze leden zijn gerechtigd gebruik te maken van het door de vereniging beschikbaar gestelde zwembadwater.
2. Indien ongebrevetteerde minderjarige kinderen gebruik maken van het zwembad dient er door een meerderjarig gezinslid direct toezicht op deze ongebrevetteerde minderjarige gehouden te worden.
3. Het bestuur maakt een schema met betrekking tot welk badwater gebruikt wordt.
4. Alle leden dienen zich strikt aan de openingstijden van het zwembad te houden.
5. Moby Dick is huurder van het zwembad en beslist over de activiteiten die gehouden worden tijdens de gehuurde uren. Dit wordt vastgelegd in de algemene ledenvergadering.
6. De vereniging noch het zwembad is aansprakelijk voor verlies of diefstal van eigendommen.
7. Het bestuur heeft het recht om activiteiten van derden toe te laten binnen verenigingsuren.

Artikel 13
Toezichthouder in het zwembad

1. Iedere verenigingsavond/middag is er een toezichthouder in het zwembad aanwezig.
2. De toezichthouder bedient de knoppen van de zwembadattributen.
3. De toezichthouder bepaalt de orde binnen het zwembad. De toezichthouder waakt voor gevaarzettend gedrag. Aanwijzingen van toezichthouder dienen strikt zonder tegenspraak opgevolgd te worden. Bezwaar tegen aanwijzingen dienen bij het bestuur te worden gedaan.
4. Het gebruik van perslucht is tijdens de zwembadmomenten voorbehouden aan gebrevetteerde duikers en aan duikers in opleiding onder toezicht van instructeurs, gebrevetteerde assistenten of divemasters met lesbevoegdheid. Voor kinderen onder de 8 jaar is het gebruik van perslucht niet toegestaan.
5. Het bestuur kan leden die zich niet aan de aanwijzingen van de toezichthouder houden de toegang tot het zwembad ontzeggen.
6. De toezichthouder draagt zorg voor het tegengaan van ongeoorloofd gedrag waaruit verwonding van de gebruikers en/of beschadiging van het bad kan ontstaan.
7. De toezichthouder is niet aansprakelijk voor het daadwerkelijk beschadigen of verwonden volgens artikel 13.3 van het huishoudelijk reglement.
8. De toezichthouder dient minimaal rescue of gelijkwaardig gebrevetteerd te zijn, daarnaast dient de toezichthouder een geldige EFR /EHBO met reanimatie/BHV met reanimatie of gelijkwaardige certificering te hebben.

Artikel 14

1. Bij verenigingsactiviteiten dient men zich naar de algemeen geldende normen en waarden te gedragen.

Artikel 15
Opleidingen

1. Het bestuur plant de opleidingen.
2. Het bestuur zal instructeur(s) aanstellen voor het verzorgen van opleidingen.
3. Het bestuur kan verplichten dat een instructeur of assistent een verklaring omtrent gedrag zal overleggen.
4. De instructeurs kunnen zich laten assisteren door gebrevetteerde en gekwalificeerde assistent-instructeurs en/of divemasters (al dan niet in opleiding).
5. Bij de opleidingen worden de Padi richtlijnen gevolgd.
6. De doelstelling van het bestuur hierbij is om veilige en kwalitatief goede opleidingen aan haar leden aan te bieden.
7. De praktijk- en theorielessen worden gegeven op een door het bestuur aangegeven locatie.
8. De instructeurs en de gebrevetteerde assistenten krijgen op basis van een door het bestuur vastgestelde staffel een vergoeding voor de gegeven opleiding.

Artikel 16
Materiaal

1. Het materiaal van de vereniging, zowel duiksets als compressor en andere materialen kunnen door de leden (voor eigen gebruik) worden gebruikt voor de door het bestuur opgestelde regels en door het bestuur eventueel vastgestelde prijzen.
2. De leden kunnen reserveren bij de materiaalbeheerder of bij afwezigheid van deze bij het bestuur.

Artikel 17
Veiligheid en aansprakelijkheid

1. Alle gebruikte materialen, waar onder persluchtflessen en duikuitrusting, dienen aan de op het moment van gebruik geldende voorschriften en eisen te voldoen.
2. De vereniging stelt zich niet aansprakelijk voor schade of letsel opgelopen in verenigingsverband.
3. De vereniging heeft een aansprakelijkheidsverzekering voor haar leden voor activiteiten in verenigingsverband.

Artikel 18
Schorsing

1. Het bestuur is gemachtigd personen die in strijd met de statuten, reglementen of besluiten van de vereniging handelen voor maximaal zes maanden te schorsen.

Artikel 19
Ontzetting uit het lidmaatschap

1. Ontzetting uit het lidmaatschap geschiedt door het bestuur met goedkeuring van de algemene vergadering.
2. Het besluit kan slechts genomen worden met een meerderheid van twee/derde van de uitgebrachte stemmen.

Artikel 20
Wijzigingen huishoudelijk reglement

1. In het huishoudelijk reglement van de vereniging kan geen verandering worden gebracht anders dan door een besluit van een algemene ledenvergadering, waartoe is opgeroepen met de mededeling dat aldaar wijzigingen van het huishoudelijk reglement zullen worden voorgesteld.
2. Het bestuur moet een afschrift van het voorstel, waarin de voorgedragen wijziging woordelijk is opgenomen, aan de leden is bekend gemaakt.
3. Leden kunnen voorstellen tot wijziging van het huishoudelijk reglement bij het bestuur indienen, mits gesteund door minimaal 10 leden.
4. Een besluit tot het wijzigen van het huishoudelijk reglement behoeft tenminste een meerderheid van twee derde van de uitgebrachte stemmen in een algemene vergadering.
5. Het huishoudelijk reglement is gepubliceerd op de website. De statuten liggen bij de algemene ledenvergadering ter inzage.

Artikel 21
Het reglement
1. In alle gevallen waarin dit reglement niet voorziet, besluit het bestuur.